5 handige marketing tips voor je start-up

5 handige marketing tips voor je start-up

Je bent net begonnen met je eigen bedrijf, maar wat is nou echt belangrijk op het gebied van marketing? Wat zijn de belangrijkste punten bij het maken van een marketing strategie? Hier zijn 5 tips zodat je je marketing strategie kan kick-starten!

Ken je doelgroep

Dit is zonder meer de belangrijkste tip van allemaal. Alles wat je doet binnen het bedrijf is belangrijk voor de doelgroep, want als jouw doelgroep niet weet dat je bestaat zal je start-up ook niet groter worden. De echte vraag is dan dus ook: Hoe bepaal je je doelgroep?

Eerst moet je kijken naar de problemen die je oplost met je product of service. Zodra je deze problemen hebt vastgesteld zou je moeten weten wie deze oplossingen zou kunnen gebruiken. Zodra je weet wie gebruik maakt van jouw oplossing kan je gaan kijken naar de locatie van diegene. Dit is natuurlijk zeer belangrijk als je flyers of e-mails moet verzenden. Zo weet je altijd op welke manier je het beste je doelgroep kan aanspreken.

Zorg dat je weet hoe je je doelgroep kan bereiken

Het is zeer belangrijk om te weten waar je je doelgroep kan bereiken. Social media is hierin een hele belangrijke factor. Je zou kunnen uitzoeken welke social media belangrijk zijn voor je doelgroep. Bekijk wat je doelgroep leuk vindt op bijvoorbeeld Facebook. Ook is het belangrijk om interviews te doen met mensen uit je doelgroep. Zo kan je snel te weten komen wat ze interessant vinden en op welke social media ze te vinden zijn.

Zodra je weet waar je doelgroep te vinden is, is het belangrijk om ook met ze in contact te komen. “Content is king”, dit is iets wat vaak gezegd wordt binnen social media marketing en het is zeker waar. Als je start-up bijvoorbeeld een rijschool is, is het belangrijk dat je nieuwtjes binnen de autowereld relevant aan jouw lespakket laat weten.

Deel de visie van je start-up

De visie van jouw bedrijf is juist hetgeen wat jou anders maakt dan je concurrenten. Wat is nou het echte verschil tussen jou en je concurrenten? Dit is iets wat je klanten of potentiële klanten zouden moeten weten, want waarom zouden ze immers voor jou kiezen in plaats van voor je concurrent? Als je USP’s (Unique Selling Points) bekend zijn bij je doelgroep, zou je makkelijker een gesprek met ze kunnen hebben waarom jij de beste dienst of het beste product voor ze hebt.

Zorg dat je vindbaar bent met SEO

Tegenwoordig is het de normaalste zaak dat je een bedrijf opzoekt op internet als je iets wilt weten van het bedrijf, of als je meer te weten wilt komen over het aanbod. Juist daarom is SEO belangrijk, als je makkelijk te vinden bent, zal je start-up ook makkelijker succesvol worden.

Als je veel bezoekers hebt op je website of social media pagina is er altijd iets over je doelgroep te vertellen, en dat is natuurlijk heel waardevol. Je hebt namelijk programma’s zoals Google Analytics of Facebook Analytics die enorm veel data en inzicht geven over je doelgroep (en dus je potentiële klanten). Met deze data kan je je makkelijker aanpassen aan de doelgroep

Zorg ervoor dat een mobiele gebruiker je makkelijk kan vinden

Bijna iedereen heeft een smartphone tegenwoordig. Daarom is het juist ook belangrijk dat je bedrijf te vinden is op een smartphone, en eigelijk ook op elk ander apparaat dat een browser heeft. Dit betekent dat je website zeker responsive (goed zichtbaar voor alle apparaten) moet zijn. Met een responsive website past de website zich dus automatisch aan aan de schermgrootte van jouw bezoeker, dit zorgt ervoor dat je informatie altijd goed overkomt.

Author: