Werken met scrum en kanbans

6/12/19

Een dag bij Gravity Media in Eindhoven

Werken met scrum en kanbans is een inmiddels veelgebruikte methode om de kwaliteit van het werk te verbeteren. Bij grote bedrijven ontkom je er eigenlijk al niet meer aan, zeker wanneer je kijkt naar bedrijven in de IT-sector. Termen als backlog, sprints en stand-up zijn aan de orde van de dag. Ook bij Gravity Media gebruiken we de scrummethode om ervoor te zorgen dat de branding trajecten, grafische ontwerpen, websites en (online) marketingcampagnes, die wij samen met onze klanten verzorgen, op rolletjes blijven lopen. In deze blog nemen we je mee in een gemiddelde dag van ons team en geven we je een kijkje in de keuken van onze werkwijze.

Een productieve start

Meestal ben ik vroeg op kantoor en installeer ik mijzelf achter mijn werkplek. Ik begin de dag graag met een deel van de administratieve werkzaamheden, zodat alles netjes op orde en geregeld is. Wanneer al het administratieve werk geregeld is en het eerste kopje koffie achter de kiezen is, stort ik mijzelf op misschien wel het leukste deel van ons werk als mediabureau; de verrassing. Met de grote diversiteit aan klanten en aan werkzaamheden die we voor hen mogen doen, zijn we letterlijk iedere dag met iets anders bezig. Dit maakt dat ik iedere dag met plezier aan mijn werk kan beginnen.

De planning

Er zijn grofweg twee soorten tools die we gebruiken om kwalitatief goed en structureel te kunnen werken, namelijk: scrum en kanbans. Allebei maken deze inzichtelijk wat er nog moet gebeuren (to do), waar we op dit moment mee bezig zijn (doing) en wat er al gedaan is (done). Het verschil zit hem in de vraag of het een taak is die in verschillende iteraties gedaan moet worden of dat het een klein (maar net zo belangrijk) taakje tussendoor is. Dit selecteren van de meest effectieve methode is een van de vele dingen die we doen om de kwaliteit van ons werk te waarborgen. Ik vertel je graag hoe dit er in de praktijk uit ziet.

Scrum-methode

We gebruiken de scrum-methode voor projecten waarbij er verschillende iteraties en feedbackrondes (sprintopleveringen) zijn. Vaak zijn dit dus de wat grotere klussen, zoals bijvoorbeeld het ontwikkelen van een huisstijl en brand identity, het ontwerpen en maken van een website of webshop en het doen van een (online) marketingcampagne om een bedrijf te promoten.

Een voorbeeld van zo’n project is Windmill Shaving, waar we een heel nieuw websiteontwerp voor hebben gemaakt en deze webshop ook helemaal hebben ontwikkeld. Wij geloven dat we het eindresultaat maximaal kunnen maken door de inzichten, meningen en feedback van verschillende partijen te combineren. Dit doen we door ons team multidisciplinair op te zetten, met korte cyclussen te werken en dat werk (en de voortgang) ook vooral visueel te maken.

Dit zijn dus bijvoorbeeld onze grafisch ontwerper, UX-designer, ontwikkelaar en online marketeer die allemaal samenwerken met zowel de opdrachtgever als leden van de doelgroep (externe testers) om zo toe te werken naar een optimaal en efficiënt resultaat. Om dit optimaal in te zetten delen we een websiteontwerp dus bijvoorbeeld op in sprints voor een mobile-first ontwerp, gevolgd door een testfase, vervolgens een desktop ontwerp en daarna een nieuwe testfase.

“Binnen ons systeem kunnen onze specialisten zelf de verdeling maken.”

Het in stukjes delen van onze werkzaamheden vinden wij dan ook erg belangrijk. Eigenlijk om twee redenen. Ten eerste geeft dit onze klanten een duidelijk en helder inzicht in wat wij nu precies doen. Zo wordt het duidelijk waar hun website uit bestaat en zien ze welke functionaliteiten er wel en niet ontworpen en gerealiseerd (gaan) worden. Ten tweede zorgt dit ervoor dat het project op diverse momenten wordt afgebakend, zodat wij (maar ook onze klanten) de kwaliteit optimaal kunnen monitoren en waarborgen.

De in stukjes gehakte taken noemen we dus sprints. Een voor een komen deze sprints in het scrumboard, waarin een onderverdeling is gemaakt in ‘to-do’, ‘doing’ en ‘done’. Binnen ons systeem kunnen onze specialisten zelf de verdeling maken, zodat we altijd (in multidisciplinaire teams) de specialisten op de juiste plek inzetten en daarmee de kwaliteit van ons werk kunnen waarborgen. Ieder project wordt overzien door een projectleider (scrum-master), die ervoor zorgt dat alles netjes met de klant wordt gecommuniceerd en dat alles soepel verloopt.

Michel

Merkstrateeg en praatjesmaker. Ziet overal kansen en praat veel.

Stuur gerust een e-mail of bel naar 06 - 83 599 657.

Genoeg gelezen?

Verse koffie, flauwe grappen en een dosis verse energie en inzicht. Dat zijn de ingrediënten die wij in een kennismaking zoeken. Je kunt ons een e-mail sturen of je nummer achterlaten.