Freaky Friday

Samenwerking bij Freaky Friday - Gravity Media | Eindhoven

Freaky Friday

Geschreven door: Michel (strateeg/marketeer)

Gravity Media scrolldown icon
Thumbnail Michel (strateeg/marketeer) - Gravity Media | Eindhoven

Michel Winkels

Mede-eigenaar. Houdt van een goede brainstorm en een strategische aanpak.

facebook Icon

Innoveren en doen wat leuk is

Gravity Media bestaat als mediabureau inmiddels uit een zevental experts op verschillende disciplines. Dit multidisciplinaire team doet niets liever dan samenwerken om eigen inzichten en expertise in te zetten en samen te voegen, om zo te gaan voor het beste resultaat.

Een manier om ons werk nog leuker en beter te maken passen we sinds kort toe; Freaky Friday. In dit blog vertellen we je graag waarom we Freaky Friday zijn begonnen, hoe het in zijn werk gaat en geven we je ook een aantal mooie voorbeelden van de projecten die we tot nu toe gedaan hebben.

Waarom Freaky Friday

Freaky Friday, of letterlijk vertaald ‘gekke vrijdag’ is een concept dat al langer bestaat. Wat het inhoudt is eigenlijk heel eenvoudig; als team bedenken we een eigen project, waarin we een probleem in de markt gaan analyseren en oplossen. We kijken daarbij naar macro-trends in de markt, zoeken daar microtrends, problemen of vragen bij en gaan vervolgens als team kijken hoe we dit het beste op kunnen lossen. De redenen waarom we er als mediabureau voor gekozen hebben om dit te doen zijn veelzijdig, namelijk:

Innoveren

Om goed in te kunnen spelen op trends is innovatie vereist. Innovatie om de beste oplossing te bieden voor het probleem wat wij willen aanpakken. Voor een probleem dat wij zelf ervaren. Door continu te innoveren biedt Freaky Friday ons als mediabureau een groot extra voordeel dat wij door deze manier van denken en door gebruik te maken van de nieuwste technieken, altijd voorop kunnen (blijven) staan in de (digitale) mediawereld en zo ons bedrijf verder uit te breiden.

Eigen projecten

Eigenlijk is er niets leuker dan het kiezen van je eigen project. Vergelijk het met een chef, die helemaal zelf mag kiezen wat hij gaat maken. De chef heeft echter ook beschikking tot zijn hele keukenploeg en samen werken zij aan het beste menu ooit. Dat is wat we bij Gravity Media doen. We zetten ons hele team in om één project tegelijkertijd te doen, waar we allemaal achter staan. Super leuk natuurlijk, maar de hoeveelheid samenwerking die hier uit voort komt is nog vele malen leuker.

“Eigenlijk is er niets leuker dan het kiezen van je eigen project. Vergelijk het met een chef, die helemaal zelf mag kiezen wat hij gaat maken.”

Samenwerken

Met Freaky Friday kunnen we de samenwerking binnen ons team nog verder bevorderen. Onze experts kunnen zich richten op de taken die zij op zich genomen hebben, maar zien bij de rest gelijk de voortgang op andere vlakken en andere delen van het (branding) traject. Dat betekent dat alle fases van het proces nog beter op elkaar afgestemd zijn en nog sneller op elkaar kunnen volgen. Ook geeft het ons team de kans om ook eens mee te kijken bij een collega en op die manier veel bij te leren.

Verbreden en verdiepen

Doordat onze experts normaal gesproken vooral bezig zijn om te focussen op waar zij goed in zijn, komen zij weinig in aanraking met andere disciplines binnen ons vak. Natuurlijk zijn al onze mensen eigenwijs, breed georiënteerd en hebben ze een brede kennis, maar het feit blijft dat de kwaliteit van ons werk het beste blijft als de UX-designer een website ontwerpt en de programmeur hem programmeert. Het mooie van Freaky Friday is dat we onze experts in staat stellen om te werken aan hun doelstellingen, ook als dat net even niet past bij waar ze op dat moment het beste in zijn. Zo blijven ze continu leren en verbreden en verdiepen ze hun kennis, door samen te werken en te focussen op wat ze leuk vinden. Daar profiteren we uiteindelijk allemaal het meeste van.

Lange termijn strategie

Alle bovenstaande redenen zijn stuk voor stuk al reden genoeg om dergelijke projecten te (blijven) doen. Het feit dat wij als bedrijf en als team kunnen blijven innoveren, onze eigen projecten kunnen kiezen, samenwerking kunnen verbeteren en kennis kunnen verbreden en verdiepen, maakt ons veel sterker voor wat er in de toekomst komen gaat. Daarbij komt natuurlijk ook dat alle voordelen die wij hiermee ervaren niet alleen voor ons gelden, maar ook voor onze klanten, die ons juist inhuren voor onze kennis en expertise. Freaky Friday is dus niet alleen leuk, het is een win-win project voor alle projecten.

Hoe werkt Freaky Friday?

Genoeg redenen dus voor ons mediabureau om Freaky Friday te implementeren in ons werk. Maar hoe werkt dat dan? Hoe plannen we Freaky Friday tussen alle projecten van klanten, die minstens zo belangrijk zijn? Hoe zorgen we dat we onze afspraken nakomen en ook voor onze klanten de hoogste kwaliteit opleveren die we nastreven?

Freaky Friday, zoals de naam impliceert doen we alleen op vrijdag. Op vrijdag werkt ons team de hele dag samen om onze eigen projecten uit te voeren en zijn we wel bereikbaar, maar plannen we in principe geen werk. Dat is hoe het in theorie werkt. In de praktijk blijkt wel eens dat we toch nog een aantal uur te kort zijn gekomen in de rest van de week. We begrijpen dan als geen ander dat een gedeelte van ons team pas kan beginnen aan Freaky Friday als het werk af is. Niet dat we Freaky Friday niet belangrijk vinden, maar afspraken nakomen vinden we nog veel belangrijker.

In de eerste paar weken van het Freaky Friday project bestond de vrijdag vooral uit brainstormen en onderzoeken. Net als bij ieder project vinden wij het als mediabureau belangrijk om ons werk te baseren op theorie en waarheden. Een gedegen onderzoek en brainstorm is dan ook van groot belang. Door divergeren, convergeren en vervolgens weer te divergeren komen we eerst op onderwerpen die ons interessant lijken om te onderzoeken. Wanneer we globaal de onderwerpen hebben bepaald gaan we kijken welke problemen er zijn en zoomen we in op de specifieke vragen die mensen hebben. Wat is er al? Waarom werkt het goed, of waarom werkt het niet zo goed? Vervolgens gaan we weer breder kijken hoe we een dergelijk probleem kunnen oplossen en wat ervoor nodig is om dit aan te pakken.

Het resultaat tot nu toe is slechts een probleem en een idee om het op te lossen, dat vervolgens de conceptfase in gaat, zodat we het concept kunnen uitwerken met een prototype of een proof of concept en dit vervolgens met de doelgroep kunnen testen. Na informatie te hebben verzameld, dieper onderzoek te hebben gedaan en het met de doelgroep te hebben getest gaan we het verder uitwerken. Dan volgt de rest van onze dienstverlening als mediabureau; design, build & promote. Nu even niet voor een klant, maar voor een eigen project waar je ongetwijfeld nog kennis mee gaat maken.

Wat doen we nu met Freaky friday?

Freaky Friday is nu (weliswaar op vrijdag) in volle gang. We werken hard aan een leuk concept waar we je binnenkort meer over zullen vertellen. Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel of wil jij meewerken aan onze gave projecten? Je kunt ons bereiken via de contactpagina.