7 tips om blogs te gebruiken en jouw bedrijf te laten groeien

7 tips voor bloggen

Geschreven door: Michel (strateeg/marketeer)

Gravity Media scrolldown icon
Thumbnail Michel (strateeg/marketeer) - Gravity Media | Eindhoven

Michel Winkels

Mede-eigenaar. Houdt van een goede brainstorm en een strategische aanpak.

facebook Icon

7 tips om blogs te gebruiken en jouw bedrijf te laten groeien

Steeds meer bedrijven beginnen met het plaatsen van blogs op hun website. Veel klanten stellen ons de vraag of zij moeten gaan starten met bloggen. Wij adviseren niet ieder bedrijf om met bloggen te beginnen. Toch biedt bloggen een aantal belangrijke voordelen, die er (als je het goed doet) voor kunnen zorgen dat je bedrijf verder kan groeien. Hier zijn zeven redenen om te gaan bloggen.

1. Verbeter de vindbaarheid van je bedrijf

Door het schrijven en delen van blogs over onderwerpen die voor jouw doelgroep interessant zijn, komen mensen sneller in aanraking met jouw bedrijf. Jouw doelgroep is dagelijks op zoek. Blog artikelen zijn een goede kans om beter gevonden te worden. Het zorgt voor interactie op je website en de activiteit en inhoud van je blog-artikelen zorgt ervoor dat je blog artikelen (en dus je bedrijf) beter gevonden worden.

2. Potentiële kansen

Als mensen uit je doelgroep je blogs lezen en ze de waarde hiervan in zien, dan kan het zijn dat ze meer willen weten naar aanleiding hiervan. Ze willen wellicht meer weten over je expertise, kennismaken of simpelweg een offerte aanvragen. Het schrijven van interessante blogs voor je doelgroep is dan ook zeker een kans om nieuwe leads te werven.

3. Interactie

Door het schrijven van blogs wordt de interactie tussen jouw bedrijf en je doelgroep groter. Zeker als je ze betrekt bij de onderwerpen waar je over schrijft. Vraag bijvoorbeeld om input. Wat zijn vragen die leven binnen jouw doelgroep? Ga de interactie aan en beantwoord vragen op een informatieve manier, zodat je waarde toevoegt en de interactie nog verder zal groeien. Zo kan je je sneller onderscheiden van je concurrent.

4. Naamsbekendheid

Wanneer je een kwalitatief blog-artikel hebt geschreven is het natuurlijk zaak om deze te delen. Als mensen dit blog voorbij zien komen dan zal de bekendheid van je bedrijf al een kleine boost krijgen. Maar is het een interessant artikel dat écht waarde toevoegt voor je gebruikers? Dan zal het ze nog langer bijblijven en werkt het nog beter mee aan je naamsbekendheid.

5. Onderscheidend vermogen

In de meeste branches heb je te maken met veel concurrenten. Je wilt er dan ook voor zorgen dat mensen voor jouw producten/diensten kiezen, in plaats van die van een concurrent. Een blog kan je hierbij helpen door hierin de toegevoegde waarde van jouw propositie te laten zien. Zet bijvoorbeeld de belangrijke voordelen van jouw product of dienst op een rijtje en leg uit waarom dit voor jouw doelgroep belangrijk is. Wellicht is dat net het extraatje, waarmee jij boven je concurrent uitstijgt.

6. Ten minste houdbaar tot

Op social media worden door veel bedrijven berichten geplaatst. Deze verschijnen dan in de tijdlijn van je volgers, maar worden snel overspoeld door alles wat er op social media te vinden is. Het is dus allemaal heel erg vluchtig. Blogs krijgen een centrale plek op je website (mits je het goed inricht) en blijven daarom langer relevant voor jouw doelgroep. Social media kan natuurlijk wel gebruikt worden om mensen te motiveren om je blog-artikel te lezen. Zo begeleid je mensen naar je blog en geef je ze als beloning de waarde uit je artikel. Zo blijft een blog veel langer goed.

7. De juiste blog onderwerpen

Veel ondernemers vinden het lastig om onderwerpen te bedenken om blog artikelen over te schrijven. Maar als je er even over nadenkt, zijn er genoeg onderwerpen om over te schrijven. We helpen je graag op weg: Neem bijvoorbeeld je producten of diensten, schrijf over waarom die van jou de beste zijn. Je kunt ook naar het blog van je concurrent kijken om op ideeën te komen. Of kijk naar het nieuws binnen jouw branche en koppel actualiteiten aan de ontwikkelingen die jij in je bedrijf meemaakt. Het belangrijkste van alles is at je waarde toevoegt voor de mensen in jouw doelgroep.

Aan de slag met bloggen?

Begin met jezelf af te vragen; voor wie schrijf ik een artikel en wat wil die persoon graag weten? Heb je vragen of wil je meer weten? Je kunt ons bereiken via de contactpagina.